Eco-school

eco2

 

De Groene Oase streeft ernaar om kinderen verantwoordelijkheid voor hun omgeving bij te brengen. Daarom is de school een traject gestart om Eco-school te worden. Eco-schools is een internationaal netwerk van duurzame scholen. De meeste scholen doen er twee jaar over om de “Groene Vlag” te behalen, het keurmerk van duurzame scholen. Er zijn tien thema’s waar Eco-schools hun aandacht op richten. Een werkgroep van ouders en leerkrachten werkt onder begeleiding van Eco-schools aan een duurzame ontwikkeling, in nauwe samenwerking met de kinderraad. Op de website, de app en in de Eco-hoek van de school is actuele informatie over het traject te vinden.

 

Kinderraad weegt afval

De kinderraad van De Groene Oase vindt dat er nog teveel afval wordt weggegooid op school. We zijn blij dat het afval wordt gescheiden, maar we vinden 3,75 kg PMD veel te veel! We willen daarom alle kinderen vragen geen drinkpakjes mee te nemen naar school, maar flessen of bekers. Binnenkort krijgt iedereen zelfs een Dopper van school! We willen 20% minder PMD afval en hebben uitgerekend dat dit ongeveer 0.75 kg minder is. Doen jullie ook mee?

 

 

Basisschool De Groene Oase ontvangt bronzen certificaat Eco-schools

 Maasland – 12-05-2017, Vandaag ontving De Groene Oase uit Maasland als eerste basisschool binnen de gemeente Midden – Delfland het bronzen certificaat van Eco-schools. Onder toeziend oog van wethouder Horlings is het certificaat uitgereikt aan de leerlingen van de kinderraad. Met deelname aan het traject Eco-schools wil de Maaslandse basisschool een actieve bijdrage leveren aan duurzaamheid en het verantwoordelijk omgaan met elkaar en onze leefomgeving.

Wethouder Hans Horlings van de gemeente Midden-Delfland: ‘De kinderen van Basisschool De Groene Oase zijn actief bezig met de duurzaamheid thema’s Groen, Energie en Afval en ze boeken mooie resultaten. Met het behalen van dit certificaat is een mooie stap gezet in het duurzaam maken van de school en de schoolomgeving. Ik vond het een groot plezier dat ik vandaag aanwezig mocht zijn bij de ontvangst van het bronzen Eco-school certificaat.’


De kinderraad, door klasgenoten gekozen kinderen van groep 5 t/m 8, werken samen met een aantal docenten en ouders aan de duurzame ontwikkeling van de school. Ze hebben een milieu- en duurzaamheidsscan uitgevoerd en met de resultaten een actieplan opgesteld, verschillende acties uitgevoerd en de resultaten geëvalueerd. Door het uitvoeren van deze stappen is nu al het bronzen certificaat behaald. De beoordelingscommissie van Eco-schools was erg positief en enthousiast over de stappen en ideeën van de leerlingen.

‘De leerlingen hebben onder meer acties in gang gezet om afval te verminderen en te scheiden, uitsluitend duurzaam (wc)papier te gebruiken en dubbelzijdig te printen. Er is een groene werkruimte bedacht met planten en dieren, gestart met natuurlessen en er zijn ideeën geopperd om oude schoolmeubels en materialen op te knappen en te hergebruiken’, vertelt schooldirecteur Kevin Mooij.

‘De volgende mijlpaal is het realiseren van het zilveren certificaat. Door duurzaamheid niet te zien als een project, maar als onderdeel van ons leren, werken en doen, kan iedereen meehelpen aan onze missie. Met het verder uitwerken van het actieplan, het bezoeken van inspirerende, duurzame bedrijven in de omgeving en het bedenken van nieuwe ‘groene’ plannen, hopen we het zilveren certificaat in het najaar van dit jaar te bereiken.’ aldus Kevin Mooij.

De Groene Oase heeft zich in op 10 oktober 2016, de Dag van de Duurzaamheid gecommitteerd aan Eco-schools om actief met thema duurzaamheid bezig te zijn. Ook past het project goed bij de visie en missie van de school; kinderen verantwoordelijkheid te geven voor hun gedrag en hun omgeving.  Aan het initiatief Eco-schools doen wereldwijd zo’n 43.000 scholen in 58 landen mee. Het eindresultaat is het behalen van de Groene Vlag, het erkende keurmerk van Eco-schools.

Volkstuin

Samen met de Maaslandse volkstuinvereniging en Lentiz Maasland onderhouden onze leerlingen een moestuin. Ze schreven er zelf een mooi artikel over!

De volkstuin is een plek waar je groente en fruit kan verbouwen. Je kan hier bijna alles planten wat je wilt, maar tropische planten kunnen hier helaas niet geplant worden, want er is niet genoeg zon. Je moet ook weten welke planten bij elkaar kunnen staan, en hoeveel centimeter er tussen de planten moet. Het is wel belangrijk dat je weet welke planten in een kas moeten staan: bijvoorbeeld druiven of spinazie en nog veel meer. Groep 6 heeft een project over de Volkstuin gedaan en daarbij hebben we een stuk grond bij de Volkstuin gekregen bij het Doelpad. We hebben al de plantjes in de grond gepoot, maar sommige planten hebben wel vijanden bijvoorbeeld de slak. We moesten daarvoor nog in de klas een moestuin ontwerpen en een poster maken over de Volkstuin. Dat deden we bij het project: ‘Mij een zorg…de volkstuin’. We gaan op vrijdag naar de Volkstuin om water te geven en onkruid te wieden. We mogen doordeweeks na schooltijd ook zelf naar de volkstuin om daar te werken.Er komen ook kinderen van het Lentiz, er komt ook een meneer van de Volkstuin die ons help met de planten verzorgen.

Yara Poot en Lynn van Walsum

Groep 6b De Groene Oase

Groen leerplein

Op de eerste verdieping van ons schoolgebouw is een leerplein ingericht. Kinderen kunnen hier zelfstandig of onder begeleiding werken. Natuurlijk hebben we rekening gehouden met duurzaamheid bij het inrichten van de ruimte. Er zijn mooie materialen gebruikt met een natuurlijke uitstraling en de tafels en kasten zijn voor het grootste deel gemaakt van onze oude meubels! Natuurlijk mogen mooie planten niet ontbreken. Dat zorgt voor een een goed binnenklimaat. In het nieuwe schooljaar krijgen ook dieren een plek op het leerplein. De kinderen zorgen er zelf voor dat de ruimte netjes blijft en de planten en dieren goed verzorgd worden.

Natuurlessen op het groene plein

Zoals u weet ontwikkelt De Groene Oase zich tot Eco-school. Daarom hebben we ervoor gekozen om natuuronderwijs op ons groene schoolplein een belangrijke plek in te gaan laten nemen. Vanaf februari 2017 zullen in groep 1 t/m 4 lessen worden gegeven op ons plein door de “natuurjuf”, Mirjam Hooijmeijer. Juf Mirjam is zelfstandig ondernemer en heeft zich met haar bedrijf “De Snoepjestuin” toegelegd op natuuronderwijs op groene schoolpleinen. De kinderen zullen in groepjes van ongeveer tien leerlingen met juf Mirjam de natuur gaan ontdekken en komen ongeveer maandelijks aan de beurt. Wij zijn erg enthousiast over deze samenwerking en hopen op deze wijze extra bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkelingen van de kinderen!

Warme truiendag

Op vrijdag 10 februari was het warme truiendag. Tijdens deze dag werd op school de verwarming een graadje lager gezet om aandacht te vragen voor het klimaat. De kinderen mochten deze dag extra warme kleding aantrekken naar school. Mutsen en sjaals mogen voor een keer ook in de klas aan. In verschillende groepen zijn mooie sjaals gebreid, niet met breipennen, maar met armen! In groep 8 was er zelfs bezoek van de wethouder en voor alle kinderen was er warme chocomel of thee met een lekkere koek!

Verslagje Kinderraad 14-11-2016

Eco – Schools: Hoe kunnen we onze school duurzamer maken??

ecohoek2Er is een vragenlijst over duurzaamheid ingevuld door de kinderen op school. We vinden dat we beter kunnen omgaan met afval.

In veel klassen kan het afval al worden gescheiden, maar het kan nog beter. We willen een leuke poster aan de kinderen laten zien dat ze plastic echt in de plastic afvalbak moeten gooien. Op die poster staan de dingen de je wel en niet in de plastic afvalbak moet gooien. Verder kan de juf misschien aan de kinderen leren hoe je dubbelzijdig kan printen op school.

Er komen misschien ook meer prullenbakken op het schoolplein.

We hebben het erover gehad dat de kinderen beter bidons of doppers mee kunnen nemen. Dan heb je minder afval. Misschien kan de school goedkope doppers regelen. Neem geen pakjes drinken mee naar school, maar een beker!

Zijn de papieren handdoekje en het toiletpapier van gerecycled papier? En het kopieerpapier? We wisten het niet, dus zochten we het uit. We gingen kijken op de verpakking en bellen met bedrijven.

Het kopieerpapier is niet van gerycled papier, maar wel van FSC-papier. Dat betekent dat er nieuwe bomen worden geplant. Het wc-papier en de doekjes waren niet van gerecycled papier. Dat heeft juf Karianne gelijk veranderd! We gebruiken nu dus gerecycled papier op de wc’s!

 

Dag van de duurzaamheid 10-10-2016

Op maandag 10 oktober was het de Dag van de Duurzaamheid. De Groene Oase ging die dag officieel van start met het Ecoschools-traject. Eco-schools is een internationaal netwerk van duurzame scholen. Als na twee jaar uit een audit blijkt dat de school aan alle voorwaarden voldoet, ontvangen wij de “groene vlag” en mogen wij ons Eco-school noemen. De kinderraad, het bestuur (vertegenwoordigd door dhr. Van Velzen) en de directie ondertekenden allemaal de intentieverklaring. Dit alles onder toeziend oog van onze speciale gast: Joris Putman (o.a. bekend van GTST en de kinderprogramma’s GreenTech en Green Team District). Daarna plaatsten we symbolisch een knikkertegel van gerecycled plastic. Onder het motto “Bekers en bakjes in plaats van zakjes en pakjes” werd er aandacht gevraagd voor het terugdringen van afval.

img_7763