Kinderraad

De kinderraad is een groep kinderen die samen met de directeur, een juf en een ouder praat over allerlei zaken in de school. De kinderen zitten in groep 5 t/m 8 en zijn gekozen door hun klasgenoten. We komen ongeveer 1 x per twee maanden bij elkaar. Juf Karianne zorgt dan meestal voor een kopje thee met een koekje. We hebben veel ideeën, maar weten ook dat veel dingen geld kosten. Omdat we een budget hebben gekregen van € 100,- per jaar moeten we dus kiezen wat we het belangrijkst vinden.Heb jij ook een idee of een probleem en wil je dat we daar in de kinderraad over praten? Zeg het dan tegen een van de leden van de kinderraad.

Verslag Kinderraad september 2017

Aanwezig: meester Kevin, juf Helma, oudercomissie, Micha, Jonatan, Sheme, Marlot, Tim.

De kinderraad heeft verschillende dingen besproken. We hebben het gehad over het milieu en het afval. De kinderraad heeft besproken om te proberen het afval te verminderen .

Ook willen we het gebruik van water te verminderen of het hergebruiken. Om het afval / water te verminderen hebben we als volgt deze plannen.

1.Afval

De kinderen krijgen een dopper van school. Maar alsnog hebben we teveel afval van plastic door koekjes, cakejes of traktaties. Daarom zou het fijn zijn dat de meerderheid een bakje meeneemt. In de klassen wordt het afval al gescheiden in: papier, PMD,GFT en restafval. Dat lucht al een stuk op.

Samen met de kinderraad wegen we het afval. Het doel is om 20 % afval te verminderen.

Om een goede eco-school te blijven moeten we ook het water verminderen. Om dat te doen moeten we nog even denken.

 

2.De trapleuning.

Voor de veiligheid van kinderen op de trap heeft de kinderraad een plan bedacht; om de ongelukken te voorkomen op de trap.Het idee is om iets in het midden van de trap te doen. Bijvoorbeeld een extra trapleuning in het van de trap te doen. Een kant is er voor om hoog te lopen en een voor omlaag.

3.Werken in units.

De kinderraad heeft besproken over de units. We hebben aan elkaar gevraagd wat we vinden van de units. De meeste kinderen vinden het een fijn systeem.

Waarom ???

  • Je kunt op je eigen niveau werken.
  • Je zit met verschillende kinderen en dat goed voor de samenwerking.
  • Het is leuk om bij verschillende leraren te zitten.

Nadelen:

  • Je kan zitten waar je wil en dan is de concentratie slechter.
  • Het is ook wat drukker.

5. Het continurooster

Wij hebben het ook over het continurooster gehad en gevraagd wat de kinderen ervan vinden. De meeste kinderen zijn het er mee eens.

Voordelen:

  • Het is wel gezellig om met je hele klas te eten.
  • De lessen duren minder lang.
  • Je bent eerder uit.

 

Wat vinden de kinderen van de koeltasjes ???

  • Fijn, want je eten blijft koud.
  • En je eten blijft verser.

 

Nadelen van het continurooster.

  • Het is nog altijd gezellig om met je ouders te eten.
  • Thuis staat alles op tafel en kan je rustig eten.
  • Het is nu wel iets harder werken.

 

5.Dag van de Duurzaamheid.

We proberen zo veel mogelijke apparaten uit te zetten. En meer films over de natuur te kijken om de kinderen te inspireren.

Geschreven door: Sheme en Jonatan.

Verslag Kinderraad De Groene Oase – 30 juni ’17

We hebben gepraat over hoe het allemaal gaat in de Kinderraad, en wat we het afgelopen jaar allemaal hebben besproken. De nieuwe leden Micha en Jonathan – er zijn meer nieuwe leden maar die waren niet aanwezig wegens omstandigheden – hebben ons hun ideeën verteld. Micha had het idee voor het tropenrooster, waar we het eventjes over hebben gehad. Jonathan had een idee voor een automatische wc. We hebben over het leerplein gepraat, over hoe het werkt en wanneer je daar kunt gaan zitten. Ook hebben we het over de Snappets gehad, of het fijn is om erop te werken. De meeste leden van de kinderraad zeiden dat ze wel vaak vastlopen maar dat het fijn is om erop te werken. Als laatst hebben we het over het unitonderwijs gehad en ook over het continurooster. Over waar we eten, en hoe alles gaat.

Dit was mijn verslagje over de laatste kinderraad bijeenkomst van dit schooljaar.

Floor de Jong, groep 7

(binnenkort groep 8)

Verslag kinderraad 27 februari 2017

Deze week hebben we weer kinderraad gehad. Eerst hadden we het over onze eigen ideeën. We kwamen bijvoorbeeld op het idee om een digitale weektaak te doen. Ook willen we graag de prullenbak aan de andere kant van het plein. Daarna hadden we het over de verbouwing van de hal boven. Er komen meer planten en misschien ook dieren in de hal. Er komen goeie grote tafels en waarschijnlijk ook statafels. Ook hebben we het erover gehad dat er misschien iets op de laptops geïnstalleerd wordt zodat de kinderen die wat meer uitdaging nodig daar kunnen verder werken. Als we een continurooster krijgen, vinden we het belangrijk dat we er geen extra afval door krijgen. De volgende keer praten we hier over verder en worden er vast nog meer dingen besproken.

Groetjes, de kinderraad

Verslag 16 januari 2017

Eco-Schools

Afval scheiden : We proberen het plastic, papier, restafval en groente & fruit te scheiden.

De kinderen van de kinderraad gaan bij de kleuters langs om te vertellen over ‘Afval Scheiden’ en vertellen erover in hun eigen klas. Ze zorgen voor plaatjes op de bakken.

Warme truiendag

Wat kunnen we doen op warme truiendag? Misschien kunnen we sjaals breien.

Continurooster

De kinderraad en de ouderraad denken over een ander rooster. Dat rooster gaat ervoor zorgen dat de kinderen eerder uit zijn. De kinderen moeten dan wel in hun eigen klaslokaal eten. Ook nemen de kinderen hun eigen lunch mee.

Nieuwe ideeën:

– Nieuwe spelletjes

– Krukken bij de voetbalkooi

Mitchel (Leerling uit groep 5) had nieuwe ideeën voor het plein.

“Spelletjes”

Die spelletjes zijn best wel groot.

Bijvoorbeeld : Dammen, Twister en nog veel meer.

We kiezen om het geld van de kinderraad hiervoor uit te gaan geven.

We willen krukken voor als de bal over het hek gaat.

 

 

Verslag 14-11-2016

Eco – Schools: Hoe kunnen we onze school duurzamer maken??

Er is een vragenlijst over duurzaamheid ingevuld door de kinderen op school. We vinden dat we beter kunnen omgaan met afval.

In veel klassen kan het afval al worden gescheiden, maar het kan nog beter. We willen een leuke poster aan de kinderen laten zien dat ze plastic echt in de plastic afvalbak moeten gooien. Op die poster staan de dingen de je wel en niet in de plastic afvalbak moet gooien. Verder kan de juf misschien aan de kinderen leren hoe je dubbelzijdig kan printen op school.

Er komen misschien ook meer prullenbakken op het schoolplein.

We hebben het erover gehad dat de kinderen beter bidons of doppers mee kunnen nemen. Dan heb je minder afval. Misschien kan de school goedkope doppers regelen. Neem geen pakjes drinken mee naar school, maar een beker!

Zijn de papieren handdoekje en het toiletpapier van gerecycled papier? En het kopieerpapier? We wisten het niet, dus zochten we het uit. We gingen kijken op de verpakking en bellen met bedrijven.

Het kopieerpapier is niet van gerycled papier, maar wel van FSC-papier. Dat betekent dat er nieuwe bomen worden geplant. Het wc-papier en de doekjes waren niet van gerecycled papier. Dat heeft juf Karianne gelijk veranderd! We gebruiken nu dus gerecycled papier op de wc’s!

Minecraft Op School: Kan dat??

Er zitten voor en nadelen aan Minecraft. Het kan zijn dat kinderen het gaan doen wanneer het niet de bedoeling is maar je kan er ook veel van leren over de oppervlakte en de omtrek.

 

 

Verslagje Kinderraad 26-9-2016

Schoolreisje

Eerst hadden we het over schoolreisje (Duinrell). De kinderen vonden het superleuk en fijn dat het op maandag was omdat het rustiger was (geen lange rijen) en de kinderen waren uitgerust.

10 minuten gesprek

Daarna hadden we het over de 10 minuten gesprekken. De meeste kinderen vonden het fijn dat je er zelf bij mag zijn omdat de juf dan echt tijd voor je heeft.

Eco–Schools

We gaan in 2 jaar een Eco – School worden. Dat betekent dat we duurzamer moeten zijn en dat kinderen er zelf ook op letten.

Nieuwe ideeën

We hadden het over de Daily Mile en dierendag. Daily Mile kan best maar moeten we wel weten of iedereen dat wil. Dierendag kan ook, maar sommige kinderen zijn allergisch, daarom weten we het niet zeker.

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten